همیاران علم

مطالب علمی

همیاران علم

مطالب علمی

  • ۰
  • ۰


 لیست همه پایان نامه های دانلودی(فایل متن کامل) رشته روانشناسی و علوم تربیتی  ……….. ۴۵نمودار ۴………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۵نمودار ۵ ……………………………………………………………………………………………………………………… ۴۶ فصل اول : طرح پژوهشمقدمه آموزش زبان خارجی یکی از موضوعاتی است که جدیداً موضوع آموزش آن در سطح پیش از دبستان مطرح شده و به سرعت در اکثر مراکز پیش از دبستان در حال گسترش…


دانلود پایان نامه

در سال های اخیر موضوع آموزش زبان انگلیسی (و البته عربی برای کشورمان) در دوره ی پیش از دبستان به یکی از مسائل مبتلی به بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده است .
از طرفی آموزش هر زبانی خواسته یا ناخواسته منجر به انتقال فرهنگی می شود که با توجه به اهمیت سنین پیش از دبستان ، ضرورت پژوهش و تفحص درباره ی این موضوع کاملاً مکشوف می شود .
گروهی بر این باورند که کودکان درباره ی زبان مطالب فراوان و بسیار بیشتر از آنچه که ابتدا درسخن گفتنشان مشهود است ، می دانند . اما دیگران بر این عقیده اند که کودکان اطلاع ناچیزی درباره ی زبان دارند و باید با توجه به آنچه از دیگران می شنوند (یا در مورد زبان های اشاره آنچه می بینند) و با تلاش های خودشان در کاربرد زبان ، آن را فراگیرند.
زبان فرآیندی فریبنده و پیچیده است که تنها بشر قادر به فراگیری آن است . فراگیری زبان معمولاً در مرحله های مشخص و پیاپی صورت می گیرد . موضوع قابل توجه این میان ، این است که نظام زبانی کودک تا رسیدن به چهار سالگی ، عمدتاً با نظام زبانی بزرگسالان محیط اطراف وی یکی خواهد شد (آیزنسون،۱۹۷۲) .
ضرورت و اهمیت پژوهش
اهمیت دوره ی پیش از دبستان و اثرات ماندگار آموزش های این دوره بر زندگی کودکان در آینده ، پژوهش درباره ی موضوعات آموزشی در این دوره را حیاتی و قطعی می سازد . بخصوص آموزش زبان خارجی که در کنار یادگیری زبانی دیگر ، انتقال فرهنگ بیگانه را نیز بصورت پنهان به فرد یادگیرنده در بردارد و می تواند به تهاجم فرهنگی ، اشاعه ی فرهنگی یا انتقال فرهنگی بینجامد و فرهنگ مادر را در خود حل کند و نسلی جدید با فرهنگی بیگانه ایجاد کند . از این رو بررسی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان برای یافتن ضرورت این مهم در دوره ی پیش از دبستان ، یافتن سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش های تدریس مناسب در این دوره برای یافتن ریشه های علمی و دقیق بطوریکه علاوه بر اینکه بر رشد شناختی ، زبانی کودک آسیب وارد نسازد ، بلکه به آنها کمک کند تا بهترین نتیجه را بگیرند را لازم و ضروری می سازد .
رشد زبانی یکی از مهمترین مراحل زندگی است که در طول دوره ی پیش از دبستان رخ می دهد . با توجه به گفته های کاراکان (۲۰۰۰) ؛ رشد زیستی ، عصبی ، فیزیکی ، روانی جنسی و شناختی ، در این دوره ی رشدی بر یکدیگر اثر می گذارند . رشد زبانی مهمترین بخش این رشد هماهنگ و فرآیند یادگیری که بعد از تولد شروع می شود ، است . تمام نوزادان با بهره گرفتن از صدای گفتگوهای محیط اطراف ، آموزش زبان خود را آغاز می کنند . رشد زبانی ارتباط نزدیکی با بلوغ عقلی دارد و در سن ۳ سالگی تحصیل زبانی بلوغ یافته مورد انتظار است .
روان شناسان زبان ، وجود دوره ی حساس آموزش زبان را بیان می کنند (استاینبرگ،۱۳۹۳) ، دوره ای که در آن آموزش یک یا چند زبان به آسانی زبان مادری امکان پذیر است و اگر از دست برود ، دیگر آموزش و یادگیری زبان ، با کیفیت و سهولت آن دوره امکان پذیر نیست .
با توجه به پژوهش های صورت گرفته در زمینه ی رشد زبانی می توان به اهمیت موضوع آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش از دبستان پی برد .
از این رو ، در این پژوهش ، به بررسی و طبقه بندی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان درباره ی ضرورت آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش از دبستان ، سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش تدریس مناسب آن پرداخته شده است .
اهداف پژوهش

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۷۷u.ir  مراجعه نمایید

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در این پژوهش به دنبال بررسی و طبقه بندی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان درباره ی ضرورت آموزش زبان خارجی ، سن مناسب برای آغاز آموزش زبان خارجی و روش تدریس های مناسب برای این آموزش هستیم .
برای این منظور با بهره گرفتن از روش علمی پژوهش در علوم انسانی ، جامعه و نمونه ی پژوهش خود را تعریف کردیم . و با بهره گرفتن از روش پژوهش کیفی و بصورت توصیفی ، با بهره گرفتن از مصاحبه های ساختار یافته به انجام پژوهش پرداختیم .
سؤال های پژوهش
در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ سؤالات ذیل هستیم :
الف . متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان ، آموزش زبان خارجی را در دوره ی پیش از دبستان ضروری می دانند یا خیر ؟
ب . متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان ، چه سنّی را برای آغاز آموزش زبان خارجی مناسب می دانند ؟
ج . متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان ، چه روش های تدریسی را برای آموزش در این دوره پیشنهاد می کنند ؟
د . ضرورت آموزش زبان عربی ، سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش مناسب برای این آموزش از دیدگاه آیات و روایات دینی چگونه است ؟
تعریف نظری و عملیاتی واژه های پژوهش
۱٫۶٫۱٫تعاریف عملیاتی
متخصص تربیتی : اساتید دانشگاه که در رشته ی علوم تربیتی دارای درجه ی دکتری باشند .
کارشناس آموزشی : افراد شاغل در وزارت آموزش و پرورش با مدرک حداقل فوق لیسانس در رشته ی زبان انگلیسی یا زبان عربی که در زمینه ی سیاست گذاری های آموزش زبان تجربه دارند .
مربی پیش از دبستان : افراد شاغل در بخش تدریس مراکز پیش از دبستان با رویکرد آموزش زبان انگلیسی یا زبان عربی که حداقل دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته های علوم تربیتی ، زبان انگلیسی ، عربی یا علوم قرآنی باشند و حداقل سه سال سابقه ی تدریس به کودکان پیش از دبستان داشته باشند .
زبان خارجی : دراین پژوهش منظور از زبان خارجی ، زبان انگلیسی و زبان عربی می باشد .
۱٫۶٫۲٫تعاریف نظری
پژوهش کیفی : روش پژوهشی برای درک معنی پدیده ها برای شرکت کنندگان از طریق مصاحبه ، مشاهده و مرور اسناد (مریام،۲۰۰۹) .
فصل دوم :
ادبیات و پیشینه ی پژوهش
مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش
مقدمه
مطالعاتی وجود دارد که بر نظرات و انتظارات والدین ، کارشناسان و متخصصان تربیتی از آموزش و پرورش پیش از دبستان در سراسر جهان (آکپال،۲۰۰۰ ؛ اینارسودوتیر،۲۰۱۰ ؛ لالومی-ویدالی،۲۰۰۶ ؛ پتری و هالووی،۲۰۰۶ ؛ ویکارت،۲۰۰۰) و نیز ترکیه (آکتاز آماز،۲۰۰۲ ؛ کیلدان،۲۰۱۲ ؛ اوزن،۲۰۰۸ ؛ سوینک،۲۰۰۶ ؛ سیفولاهوگولاری،۲۰۱۲ ؛ توکوچ،۲۰۰۷) تمرکز داشته اند .
زندگی در عصر دیجیتال و جامعه ی دانش محور و دهکده ی جهانی باعث شده تا آموزش زبان انگلیسی تقریباً نقش عمده ای را در هر جنبه از زندگی مدرن ، بخصوص آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت) ایفا کند (بانک جهانی ، ۲۰۰۳ ؛ سازمان ملل ، ۲۰۰۵ ؛ سازمان توسعه و مشارکت های اقتصادی ،۲۰۰۶ ؛ کوزما ، ۲۰۰۸ ؛ توکی و پانگه ، ۲۰۱۲) .
بسیاری از کشورها به اهمیت و لزوم آموزش زبان خارجی در آموزش و پرورش پیش از دبستان آگاهی یافته اند . بنابراین ، سیاست های متناسب آموزشی وضع و از لحاظ سخت افزاری ، نرم افزاری و دسترسی به مربیان خبره و آموزش دیده سرمایه گذاری کرده اند (هپ ، ۲۰۰۴ ؛ وزارت آموزش و پرورش ، فنلاند ، ۲۰۰۴ ؛ وزارت آموزش و پرورش ،سنگاپور ،۲۰۰۶ ؛ پاپاناستازیو و آنجلی ، ۲۰۰۸ ؛ لی ،۲۰۰۸) . برخی محققان معتقدند که ” امروزه به سختی می توان کشوری را پیدا کرد که درگیر آموزش زبان انگلیسی به سیستم آموزش پیش از دبستان اش نباشد ” (تسی دوریدو و ریزاس ؛ ۲۰۰۴) .
مزایای بالقوه ی آموزش زبان انگلیسی در برنامه های آموزشی در تمام سطوح از پیش از دبستان گرفته تا تحصیلات تکمیلی بخوبی مستند شده است (سازمان ملل ، ۲۰۰۵ ؛ پانگه ، ۲۰۰۵ ؛ توکی ، ۲۰۰۹ ؛ اسکمید ، ۲۰۰۹ ؛ وایز ، ۲۰۱۱ ؛ توکی و پانگه ، ۲۰۱۲) .
۲٫۲٫۲٫ اهمیت آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان
نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که ” اهمیت آموزش زبان انگلیسی در پیش از دبستان به سرعت رو به افزایش است ” (بِکِر و راویتز ، ۲۰۰۱) .
همزمان با سرعت فزاینده ی بازار فنآوری ، بطور ویژه بازار متوجه پیش از دبستان شده است ، دسترسی و استفاده از فنآوری برای کودکان بطور وسیع در حال گسترش است و هر روز متوجه سنین پائین تر می شود (سیراج-بلچفورد و وایت برید ، ۲۰۰۳) . کودکان کوچکتر در عصر جدیدی در حال بزرگ شدن هستند ، که در آن دامنه ی وسیعی از فنآوری ها در خانه و پیش از دبستان در حال بهره برداری می باشد . محققان بیان می کنند ” کودکان خردسال در جهانی با ساختار رسانه ای زندگی می کنند و تجربیاتشان از زبان خارجی متفاوت از نسل های قبلی است ” (وارتلا ، ۲۰۰۵) .
در یونان ، دولت از اوایل دهه ی ۱۹۹۰ راهبردی ملی برای یکپارچه سازی آموزش زبان انگلیسی در دوره ی پیش از دبستان درون آموزش و پرورش وضع کرد (تسی دوریدو و ریزاس ،۲۰۰۴) .
در سطح دانشگاهی ، پژوهش های جدید (لیو،۲۰۰۷ ؛ ژئو،۲۰۰۷) نشان می دهد که اکثر کودکستان های چین در آموزش زبان انگلیسی پیشرفت های زیادی داشته اند .
نقش مربیان در آموزش زبان

  • ۹۸/۰۴/۱۸
  • محمدی محمد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی